Πρώτο βήμα, όπως εξήγησε η ίδια, θα αποτελέσει ένα διεθνές συνέδριο που θα διεξαχθεί στις 28 Ιουνίου στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή επιστημόνων και πολιτικών, και θα θέσει τις βάσεις για μία τελική πρόταση η οποία θα λάβει θεσμικό χαρακτήρα. Στόχος είναι ένα θεσμικό πλαίσιο που θα βάλει τέλος στη διασπορά αρμοδιοτήτων, στην έλλειψη συντονισμού, και στην κακή χρήση των λίγων, πλέον, πόρων. Στο εσωτερικό, δρομολογείται νέο πρόγραμμα διδασκαλίας το οποίο θα ξεκινήσει πιλοτικά σε 700 σχολεία με περισσότερες ώρες διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας και πολλή λογοτεχνία από την Α' δημοτικού σε συνεργασία με λογοτέχνες και καλλιτέχνες.
Παράλληλα, θα εμπλουτιστεί με σωστές μεθόδους διδασκαλίας η ελληνική γλώσσα για παλιννοστούντες και μετανάστες ώστε να πάρουν το πιστοποιητικό ελληνομάθειας. Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού με αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας και ειδικό σχεδιασμό για τη γενιά του Διαδικτύου, αλλά και έρευνα και μελέτη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και τις διαλέκτους της μέχρι την εξέλιξή της στη σημερινή γλώσσα, καθώς επίσης και εξ αποστάσεως διδασκαλία και αυτοεκπαίδευση, και τέλος υποστήριξη σπουδών μετάφρασης και διερμηνείας συνιστούν τις καινοτομίες μιας συστηματικής πολιτικής που θα λειτουργεί συνολικά κάτω από μία ομπρέλα. Η σχετική διαβούλευση ξεκινά μετά τον Ιούνιο ώστε από τον Σεπτέμβριο, όπως είπε η κα Διαμαντοπούλου, να υπάρχει ένας θεσμικός κορμός στο υπουργείο Παιδείας
Ειδικότερα για το εξωτερικό, η νέα προσέγγιση θα έχει ως κέντρο βάρους το τρίπτυχο Γλώσσα-Ιστορία-Πολιτισμός, και οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί που θα καλούνται να το υπηρετήσουν θα είναι μόνο νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και φιλόλογοι, ενώ οι ειδικότητες πολιτισμού θα περιλαμβάνουν γυμναστές, μουσικούς και, σε κάποιες χώρες, μαθηματικούς. Το πιστοποιητικό ελληνομάθειας συνιστά, όπως εξήγησε η υπουργός, προτεραιότητα στο εξωτερικό, καθώς υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον με λίστες αναμονής, σε πολλές χώρες. Αυτό το πιστοποιητικό πρέπει να γίνει πιστοποιητικό κύρους, τόνισε η κα Διαμαντοπούλου, επισημαίνοντας ότι θα υπάρξει μία μετεξέλιξη των Κέντρων Ελληνικής Γλώσσας σε ινστιτούτα όπως το Γκαίτε ή το Γαλλικό. Τα 400 σημεία -Κέντρα ή Έδρες Ελληνικών Σπουδών- που υπάρχουν σήμερα ανά τον κόσμο θα ενταχθούν με έναν ειδικό σχεδιασμό στο Εθνικό Συμβούλιο Ελληνικής Γλώσσας, θα ανανεωθούν και θα υποστηριχθούν με αποσπάσεις εκπαιδευτικών και οικονομικούς πόρους με διαφανή τρόπο και συγκεκριμένα κριτήρια.
Παράλληλα, θα υπάρξει οργάνωση συστηματικής διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε όλες τις χώρες που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον μέσω των πρεσβειών μας με επιτόπου διδάσκοντες. Αναφερόμενη στο θέμα των αποσπάσεων και απαντώντας σε τοποθετήσεις μελών της επιτροπής σχετικά με τη μεγάλη σπατάλη χωρίς τελικό αποτέλεσμα που υφίστατο γύρω από αυτό το ζήτημα, η κα Διαμαντοπούλου είπε ότι ο εξορθολογισμός της κατάστασης δεν γίνεται με μόνο στόχο το "μάζεμα" των εξόδων, αλλά κυρίως την εξυπηρέτηση του αποδήμου ελληνισμού με τρόπο αντιμετωπίσιμο από το ελληνικό κράτος και βασικό στόχο να μην υπάρχει κανένα παιδί που να θέλει να μάθει ελληνικά και να μην μπορεί. Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται το θέμα των αποσπάσεων που, όπως είπε η υπουργός, ήταν εκτός ελέγχου από φέτος και στο εξής μπαίνουν σε τροχιά νοικοκυρέματος με συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων της ίδιας πόλης, καθώς και μία μεγάλη προσπάθεια μείωσης του τεράστιου αριθμού των αποσπασμένων εκπαιδευτικών. Οπως ανέφερε η υπουργός, ο αριθμός των αποσπασμένων εκπαιδευτικών κατά τη διετία 2008-09 αυξήθηκε κατά 20%, ενώ μειώθηκαν οι μαθητές. Επ' αυτού η κα Διαμαντοπούλου επισήμανε ότι θα αναζητηθούν ευθύνες.
Τον προσεχή Οκτώβριο, όπως επισήμανε η κα Διαμαντοπούλου, θα υπάρχει το σχέδιο νόμου για τον Απόδημο Ελληνισμό με πρώτη προτεραιότητα τους μαθητές, στο πλαίσιο των οικονομικών δυνατοτήτων του ελληνικού κράτους. Σε ερώτηση για το θέμα της εκπαίδευσης στη μειονότητα της Θράκης η υπουργός απάντησε ότι από το 1995 και μετά, τα σχετικά προγράμματα είχαν ένα θετικό αποτέλεσμα και ότι σήμερα ένα νέο πρόγραμμα βρίσκεται σε εξέλιξη με κεντρική ιδέα ότι η ελληνική γλώσσα δίνει τα εφόδια και γίνεται μέσον ενσωμάτωσης των μουσουλμανοπαίδων: Υπάρχει αποστολή και εντολή παρέμβασης, είπε χαρακτηριστικά. Στη συνεδρίαση συμμετείχε και ο πρόεδρος της Περιφέρειας Ευρώπης του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (ΣΑΕ) Γιώργος Αμαραντίδης, ο οποίος επισήμανε, μεταξύ άλλων, τη σημασία αποδοτικότητας των συστημάτων εκπαίδευσης βάσει ενός μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, καθώς και την ανάγκη ποιότητας της εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των αποσπασμένων εκπαιδευτικών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Trackback(0)
TrackBack URI for this entry
|