���
02
2008
Έκθεση βυζαντινών εικόνων στη Ρουμανία |
Γράφει ο/η Θεόφιλος Δουμάνης | |
02.10.08 | |
Boυκουρέστι Παράλληλα με τα εγκαίνια της έκθεσης γίνονται και τα εγκαίνια της Εστίας του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού στο Βουκουρέστι. Η έκθεση επιχειρεί να προβάλει την πνευματικότητα της Ορθόδοξης πίστης όπως αυτή μορφοποιήθηκε εικαστικά κατά τα χρόνια της ακμής της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και διασώθηκε κατά τη δύσκολη περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας. Η έκθεση αποσκοπεί επίσης να δείξει γιατί για τον Βυζαντινό κόσμο η ύπαρξη των εικόνων ήταν τόσο σημαντικό γεγονός. Η υπέρβαση της Μωσαϊκής απαγόρευσης για την παράσταση του Θεού ξεπερνιέται γιατί τώρα με την γέννηση του Χριστού το ένα Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος γίνεται ορατό και κατά συνέπεια μπορεί να απεικονισθεί. Αλλά και ο άνθρωπος με την σάρκωση του Χριστού μπορεί κατά χάριν να θεωθεί και να απεικονιστεί με τον ίδιο τρόπο που εικονίζεται ο Χριστός . Κατά συνέπεια η ζωγραφική και μάλιστα με τα συγκεκριμένα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά βεβαιώνει τη Σάρκωση του Λόγου, αλλά και την δυνατότητα της κατά χάριν θεώσεως του ανθρώπου. «Με την Σάρκωση του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος, του Υιού και Λόγου του Πατρός, ο Θεός γίνεται άνθρωπος, παρεμβαίνει στην ιστορία, γίνεται ορατός από τους ανθρώπους», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης καθηγητής κ. Νίκος Ζίας. «Η σχέση του ανθρώπου με τον Θεό παίρνει άλλη διάσταση. Ο Θεός γίνεται άνθρωπος χωρίς να χάσει όμως τίποτα από την θεότητα … Στην Βυζαντινή τέχνη, ο Χριστός εικονίζεται με την μορφή του ανθρώπου και με ορισμένα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά που καταγράφονται μάλιστα σε κείμενα από την πρώιμη βυζαντινή περίοδο … Η αισθητική μορφή που επιλέγει η Βυζαντινή Τέχνη για την απεικόνιση με την χρήση μόνο των δύο διαστάσεων της επίπεδης επιφάνειας του τοίχου της εικόνας χωρίς την ψευδαίσθηση της τρίτης διάστασης με την μέθοδο της προοπτικής (γεωμετρικής και ατμοσφαιρικής) δίνει αμέσως στον πιστό την αίσθηση ότι δεν έχει μπροστά του μια ειδωλική παράσταση, όπως γίνεται με τον καθρέφτη και σήμερα με την φωτογραφία, αλλά κάτι διαφορετικό. Δεν απεικονίζεται βέβαια η θεία φύση, αλλά οπωσδήποτε ο πιστός αντιλαμβάνεται ότι η μη ρεαλιστική προσωπογραφία εμπεριέχει μιαν άλλη σημειολογία. Η διάσταση αυτή τονίζεται με το χρώμα που δεν αποσκοπεί στην απόδοση της φυσικής πραγματικότητας, αλλά να οδηγήσει σε μία υπερφυσική οντότητα». Οι 65 εικόνες της έκθεσης προέρχονται από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο των Αθηνών, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Βέροιας, το Μουσείο Καστοριάς και το Μουσείο Μπενάκη. Μια ιδιαίτερη ενότητα αποτελούν οι 14 εικόνες του Θεόδωρου Πουλάκη από την συλλογή Κοντομηνά, έργα που εικονογραφούν θέματα από την ΙΙαλαιά Διαθήκη. Οι εικόνες ανήκουν στην Μεταβυζαντινή Κρητική Σχολή όπου συνδυάζεται η Βυζαντινή τεχνοτροπία με τις επιδράσεις της Δυτικοευρωπαϊκής τέχνης. Με αφορμή την έκθεση, θα δοθεί στον ίδιο χώρο η παράσταση «Μνήμες Θεοτόκου» σε σκηνοθεσία Γ. Ρεμούνδου - ένα βυζαντινό δρώμενο (για ηθοποιό (Κατερίνα Χέλμη), σολίστ (Γ. Ρεμούνδο), χορωδία ψαλτών και βυζαντινή χορωδία) με επιλεγμένα αποσπάσματα από ευαγγέλια που αναφέρονται στις μνήμες της Παναγίας από την ζωή και τα πάθη του Χριστού (10 – 11 Νοεμβρίου).
Set as favorite
Email This
Σχόλια
(0)
Πρέπει να συνδεθείτε για να στείλετε ένα σχόλιο. Παρακαλώ καταχωρήστε λογαριασμό εάν δεν έχετε έναν.
|
< Προηγ. | Επόμ. > |
---|