Στο Ίδρυµα Ωνάση η «Στέψη της Θεοτόκου» του Ελ Γκρέκο µετά από δηµοπρασία «Η Στέψη της Θεοτόκου» που θεωρείται οµόφωνα από τους ειδι- κούς έργο του Δοµήνικου Θεοτοκόπουλου, αγοράστηκε το καλοκαίρι σε δηµοπρασία, από το Ίδρυµα Ωνάση και προορίζεται για τη «Στέγη Γραµµάτων και Τεχνών» στη Λεωφόρο Συγγρού, που θα εγκαινιάσει το Ίδρυµα, το 2010. Το νέο απόκτηµα του Ιδρύµατος Ωνάση, θα φιλοξενείται και θα εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη ως δάνειο διαρκείας, δίπλα στους τρεις πίνακες του Γκρέκο που έχει στις συλλογές της, «Αγιος Πέτρος», «Ταφή του Χριστού», «Συναυλία των Αγγέλων», µέχρι να βρει την οριστική του θέση στη Στέγη Γραµµάτων και Τεχνών του Ιδρύµατος, δήλωσε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαµπράκη Πλάκα. Ο πίνακας που απεικονίζει τη Στέψη της Θεοτόκου, ανήκει στην «τελευταία δηµιουργική και τεχνοτροπική περίοδο του Θεοτοκόπουλου (1603-1605) και βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση. Δεν εκτέθηκε ποτέ στην Ευρώπη, παρά µόνο το 1999, στη Μαδρίτη, στα πλαίσια της έκθεσης ‘Ελ Γκρέκο, ταυτότητα και µεταµόρφωση’ όχι όµως και στην Αθήνα όταν η ίδια έκθεση είχε µεταφερθεί
στην Εθνική Πινακοθήκη», δήλωσε η κ. Λαµπράκη-Πλάκα.Το έργο είναι ανυπόγραφο, αλλά όπως σηµειώνει στον κατάλογο εκείνης της έκθεσης ο επιµελητής και ειδικός του Γκρέκο, Χοσέ Αλβάρεζ Λοπέρα, « η ποιότητα του έργου είναι εξαιρετικά υψηλή.Δεν εκτέθηκε ποτέ στην Ευρώπη θεωρείται σχεδόν οµόθυµα ότι είναι µια προµελέτη για την ανάλογη σύνθεση του µοναστηριού του Ιγέσκας που κοσµεί την αψίδα του ιερού ναού» και προσθέτει «ότι πρόκειται για προµελέτη και όχι αντίγραφο της σύνθεσης, ενισχύεται από το γεγονός ότι η πινελιά είναι πιο ελεύθερη πιο δονούµενη απ΄ ότι στον πίνακα του Ιγέσκας».
Ο ίδιος επιµελητής ταυτίζει τον πίνακα µε το έργο που βρέθηκε στα κατάλοιπα του Γκρέκο, έχει τις ίδιες διαστάσεις (57Χ76,3 εκ.) και περιγράφεται από τον γιο του ζωγράφου Χόρχε Μανουέλ, στον κατάλογο του 1614, ως «µικρός πίνακας οβάλ µε θέµα τη Στέψη της Θεοτόκου».Σηµειώνεται ότι το Ίδρυµα Ωνάση , επί προεδρίας Στέλιου Παπαδηµητρίου, είχε αγοράσει από τον γλύπτη Αντουάν Μπουντέλ,στο Παρίσι, τον «Θνήσκοντα Κένταυρο» και τη «Σαπφώ», πουκοσµούν, επίσης ως δάνειο διαρκείας, την είσοδο της Εθνικής Πινακοθήκης, υπενθύµισε η διευθύντρια της Πινακοθήκης.
Trackback(0)
TrackBack URI for this entry
|