Sep
30
2008
Το Βυζάντιο στη Ρουμανία |
Γράφει ο/η Μπάμπης Παπαδάκης | |
30.09.08 | |
Βουκουρέστι Με τη μεγάλη έκθεση βυζαντινών και μεταβυζαντινών εικόνων «Από την Σάρκωση του Λόγου στη Θέωση του ανθρώπου» στο Εθνικό Μουσείο Tέχνης, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού αρχίζει στη Ρουμανία τη μορφωτική και πολιτιστική του δραστηριότητα. Στις αρχές Οκτωβρίου, παράλληλα με τα εγκαίνια της έκθεσης, στις 6 Οκτωβρίου, θα γίνουν και τα εγκαίνια της Εστίας του Ιδρύματος στο Βουκουρέστι. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί από τον Υπουργό Πολιτισμού της Ελλάδος κ. Μιχάλη Λιάπη. Οργανώνεται σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο Tέχνης του Βουκουρεστίου, με την υποστήριξη του Ομίλου Eurobank EFG και Επιμελητής είναι ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Νίκος Ζίας. Η έκθεση επιχειρεί να προβάλει την πνευματικότητα της Ορθόδοξης πίστης όπως αυτή μορφοποιήθηκε εικαστικά κατά τα χρόνια της ακμής της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και διασώθηκε κατά τη δύσκολη περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας. Οι εικόνες, όπως θα διαπιστώσουν οι επισκέπτες της έκθεσης, παρουσιάζουν την ενότητα της πνευματικής τους έκφρασης της Βυζαντινής τέχνης εμφανέστερη στα έργα της Βυζαντινής περιόδου χωρίς αυτό να αποκλείει την διάκριση της αισθητικής προσωπικότητας των δημιουργών κατά τόπους και χρονικές περιόδους. Η έκθεση αποσκοπεί επίσης να δείξει γιατί για τον Βυζαντινό κόσμο η ύπαρξη των εικόνων ήταν τόσο σημαντικό γεγονός. Η υπέρβαση της Μωσαϊκής απαγόρευσης για την παράσταση του Θεού ξεπερνιέται γιατί τώρα με την γέννηση του Χριστού το ένα Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος γίνεται ορατό και κατά συνέπεια μπορεί να απεικονισθεί. Αλλά και ο άνθρωπος με την σάρκωση του Χριστού μπορεί κατά χάριν να θεωθεί και να απεικονιστεί με τον ίδιο τρόπο που εικονίζεται ο Χριστός . Κατά συνέπεια η ζωγραφική και μάλιστα με τα συγκεκριμένα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά βεβαιώνει τη Σάρκωση του Λόγου, αλλά και την δυνατότητα της κατά χάριν θεώσεως του ανθρώπου. Οι 65 εικόνες της έκθεσης προέρχονται από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο των Αθηνών, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Βέροιας, το Μουσείο Καστοριάς και το Μουσείο Μπενάκη. Μια ιδιαίτερη ενότητα αποτελούν οι 14 εικόνες του Θεόδωρου Πουλάκη από την συλλογή Κοντομηνά, έργα που εικονογραφούν θέματα από την ΙΙαλαιά Διαθήκη. Οι εικόνες ανήκουν στην Μεταβυζαντινή Κρητική Σχολή όπου συνδυάζεται η Βυζαντινή τεχνοτροπία με τις επιδράσεις της Δυτικοευρωπαϊκής τέχνης.
Set as favorite
Email This
Σχόλια
(0)
Πρέπει να συνδεθείτε για να στείλετε ένα σχόλιο. Παρακαλώ καταχωρήστε λογαριασμό εάν δεν έχετε έναν.
|
< Προηγ. | Επόμ. > |
---|