Το «Diversonopoly», ένα πρωτότυπο επιτραπέζιο παιχνίδι διαπολιτισμικής καλλιέργειας και επίγνωσης, δημιούργησαν έξι φορείς από την Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες με στόχο να εισαχθεί στα σχολεία, στα κέντρα διαπολιτισμικής και γλωσσικής εκπαίδευσης και -γιατί όχι- σε κέντρα εκμάθησης ξένων γλωσσών, ως χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο για την καλλιέργεια διαπολιτισμικής συνείδησης, ειδικά σε τάξεις με μεγάλη πολιτισμική ή κοινωνική ανομοιογένεια. Το παιχνίδι εφαρμόστηκε πιλοτικά σε τρία σχολεία της Θεσσαλονίκης: στο σχολείο δεύτερης ευκαιρίας των φυλακών Διαβατών, στο διαπολιτισμικό γυμνάσιο Πυλαίας και στο Σχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ, με εντυπωσιακά αποτελέσματα ανταπόκρισης από τους μαθητές - παίκτες. Πρόκειται για το προϊόν ενός επιδοτούμενου προγράμματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που προέκυψε από τη σύμπραξη 7 φορέων εκπαίδευσης ενηλίκων-μεταναστών, από τη Βρετανία, τη Γαλλία, την Τσεχία, τη Νορβηγία, την Αυστρία και την Ελλάδα, με συμμετέχοντα εταίρο το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (ΚΕΓ). Ο σχεδιασμός του ξεκίνησε το 2008 και θα τελειοποιηθεί τον Ιούνιο του 2010, οπότε θα μπορεί να διατεθεί στην εκπαιδευτική αγορά. «Το παιχνίδι, όπως μαρτυρά και το όνομά του, Diverso-nopoly, θέλει να κάνει γνωστό το 'αλλιώτικο', να σπάσει το γλωσσικό και πολιτισμικό μονοπώλιο και να δώσει την ευκαιρία γνωριμίας με τον πολιτισμό του άλλου», ανέφερε η συνεργάτιδα και υπεύθυνη του ΚΕΓ για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα, Άννα Κοκκινίδου. Το Diversonopoly θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και στην εκμάθηση ξένης γλώσσας, αφού έχει μεταφραστεί στις γλώσσες των χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, ενώ μετά την ολοκλήρωσή του θα μπορεί να αξιοποιηθεί από το υπουργείο Παιδείας και από τους αρμόδιους φορείς. «Είναι ένα έντονα διαδραστικό παιχνίδι, και αυτό έγινε ιδιαίτερα ορατό στην εφαρμογή του στο σχολείο δεύτερης ευκαιρίας των Φυλακών Διαβατών, καθώς λειτούργησε καταλυτικά στο να ‘σπάσει ο πάγος’ και να ακουστούν φωνές και απόψεις εγκλείστων που δεν είχαν ακουστεί ποτέ», εξήγησε η κ. Κοκκινίδου. Αντίστοιχη ήταν και η αντίδραση των μαθητών στα άλλα δύο σχολεία, όπου χαρακτηριστικό της τάξης είναι η «ποικιλότητα» (diversity) στη γλώσσα και στις πολιτισμικές καταβολές των μαθητών. 600 κάρτες με ερωτήσεις για διαπολιτισμικές καταστάσεις Το «Diversonopoly», στον τρόπο εφαρμογής του, μοιάζει με ένα κλασικό παιχνίδι ερωτήσεων με κάρτες, μόνο που αυτές παραπέμπουν σε επικοινωνιακές και διαπολιτισμικές καταστάσεις και αποτελούν αφορμή για συνδιαλλαγή, συζήτηση, παιχνίδια ρόλων και σενάρια. Στο παιχνίδι μπορούν να συμμετέχουν οι μαθητές ως μεμονωμένοι παίκτες ή ως εκπρόσωποι της ίδιας εθνικής ομάδας, που μπορεί να περιλαμβάνει περισσότερες χώρες, ενώ οι διδάσκοντες μπορούν να προσαρμόσουν το γλωσσικό επίπεδο. Το παιχνίδι δομείται γύρω από έξι διαφορετικές θεματικές κατηγορίες (διαχωρίζονται με διαφορετικά χρώματα) που γίνονται αφορμή για συζήτηση και διαπολιτισμική συνδιαλλαγή. Oι κατηγορίες αυτές είναι: ελεύθερος χρόνος, καθημερινή ζωή, έθιμα-παραδόσεις, επικοινωνία, φιλοσοφία-στάση ζωής, εκπαίδευση και εργασία. Συνολικά, περιλαμβάνονται 600 διαφορετικές κάρτες, η καθεμία από τις οποίες περιγράφει μία ξεχωριστή κατάσταση ή σενάριο. Για παράδειγμα, στην κατηγορία «έθιμα - παραδόσεις», σε μία ερώτηση αναφέρεται: «Σε μερικές κουλτούρες οι νέοι άνθρωποι φεύγουν από το σπίτι των γονιών τους, όταν γίνουν 18 χρονών. Σε άλλες παραμένουν στο σπίτι μέχρι να παντρευτούν. Τι συμβαίνει στη δική σας κουλτούρα;» Ο παίκτης πρέπει να απαντήσει και έπειτα μπορεί να ζητήσει τη συνεισφορά του επόμενου παίκτη. Η εναλλαγή των ερωτήσεων και των θεματικών ενοτήτων γίνεται με πιόνια, που κινούνται σε ειδικά ταμπλό, ανάλογα με το αποτέλεσμα που θα φέρει το ζάρι.
Trackback(0)
TrackBack URI for this entry
|