Η εκπομπή, πάντα κοντά σας συντροφιά με καλά ελληνικά βιβλία.
Αυτή την εβδομάδα προτείνουμε:
1.«Ιόνιο, Πορεία Δυτικά» Δίγλωσσο λεύκωμα (ελληνικά – αγγλικά) από τις εκδόσεις Τοπίο(www.topio.gr) και τις εκδόσεις Φυτράκη(www.fytrakis.gr ).
Κείμενα: Διονύσης Καρατζάς, Φωτογραφίες: Δημήτρης Ταλιάνης
Ένας φωτογράφος κι ένας ποιητής περιηγήθηκαν το Ιόνιο και αποτύπωσαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους σε φωτογραφίες και λέξεις. Κυνήγησαν ανατολές, στήνοντας του ήλιου καρτέρι στα βουνά και στο πέλαγος. Ανεβοκατέβηκαν φέριμποτ και αυτοκίνητα, έτρεξαν, αλλά και παραφύλαξαν, να συλλάβουν το ιόνιο φως σε ζωντανά νερά που αντανακλούν ελευθερίες, σε βράχους που δοκιμάζουν τους ανέμους και σε γειτονιές που ξέρουν από χρώματα κι από παραμύθια. Πάλεψαν με σκιές και με σιωπές. Και πρόλαβαν τη δύση την ώρα της προσευχής και της υπόσχεσης.
2.«Το μυστικό κλειδί του Τζορτζ για το σύμπαν» των Lucy & Stephen Hawking σε μετάφραση Μαρίας Παππά από τις εκδόσεις Λιβάνη (www.livanis.gr)
«Καλωσορίσατε στο Σύμπαν», είπε ο Κόσμος, το κομπιούτερ.
Όταν το γουρουνάκι του Τζορτζ το σκάει από το σπίτι και μέσα από μια τρύπα στο φράχτη περνάει στο διπλανό κήπο, ο Τζορτζ θα γνωρίσει τους καινούριους του γείτονες- την Άννι και τον πατέρα της τον Έρικ που είναι φυσικός. Θα ανακαλύψει έτσι, ένα μυστικό κλειδί που θα του ανοίξει νέους δρόμους για να γνωρίσει και να καταλάβει τον κόσμο από το διάστημα!
Γιατί ο Έρικ έχει το πιο εξελιγμένο και έξυπνο κομπιούτερ του κόσμου, τον Κόσμο, που μπορεί να μεταφέρει τον Τζορτζ και τους φίλους του σε οποιοδήποτε σημείο του σύμπαντος. Από τη μια στιγμή στην άλλη ο Τζορτζ βρίσκεται ανεβασμένος σε ένα κομήτη που θυμίζει τρενάκι του λούνα παρκ και τριγυρνάει στην απεραντοσύνη του διαστήματος- περνάει από πλανήτες , μέσα από μια θύελλα αστεροειδών και φτάνει στην άκρη του Ηλιακού μας Συστήματος και ακόμα πιο πέρα.
Κάποιος όμως έχει άλλα σχέδια για τον Κόσμο- σχέδια που θα βάλουν σε τρομερό κίνδυνο τον Έρικ και τον Τζορτζ.
Και στο διάστημα δεν υπάρχει τίποτε πιο επικίνδυνο από μια μαύρη τρύπα.
Αυτή η εκπληκτική ιστορία με την έντονη πλοκή της συνδυάζει μια αστεία και συναρπαστική περιπέτεια με πολλά γοητευτικά επιστημονικά γεγονότα για το διάστημα και τους πλανήτες, αλλά και τις τελευταίες θεωρίες για τις μαύρες τρύπες του Στίβεν Χόκινγκ . Περιέχει όμως και έγχρωμες φωτογραφίες από αληθινές εικόνες του διαστήματος!
3.«Αγάπη ξανά» της Doris Lessing σε μετάφραση Άρη Σφακιανάκη από τις εκδόσεις Λιβάνη (www.livanis.gr)
Το Αγάπη Ξανά αφηγείται την ιστορία μιας μεγάλης σε ηλικία γυναίκας, της Σάρας Ντάρχαμ, που ερωτεύεται ή, καλύτερα, που παρασύρεται σ' ένα ερωτικό πάθος, κάτι το εντελώς διαφορετικό από την αγάπη, και αγωνίζεται να διατηρήσει τη λογική της.
Η Σάρα είναι συγγραφέας θεατρικών έργων και ζει στο Λονδίνο. Όταν ερωτεύεται ένα νεαρό γοητευτικό ηθοποιό, τον όμορφο εικοσάχρονο Μπιλ, και στη συνέχεια τον πιο ώριμο, τριανταπεντάχρονο σκηνοθέτη Χένρι, η Σάρα ανακαλύπτει ότι ζει τον πόθο και την επιθυμία, κάτι που θεωρούσε προνόμιο μόνο των νεαρότερων γυναικών.
Αυτό το γεμάτο πλοκή μυθιστόρημα εξερευνά τις λεπτές ισορροπίες που υπάρχουν ανάμεσα στη ρομαντική αγάπη, τη θλίψη και τη νοσταλγία. Οι δύο άντρες τους οποίους διαδοχικά ερωτεύεται η Σάρα την κάνουν να ξαναζήσει την πορεία προς την ενηλικίωση, από την αθώα και παιδική αγάπη στον έρωτα της ωριμότητας.
Το Αγάπη Ξανά είναι μια αξιοθαύμαστη ανατομία της αγάπης -του γεμάτου πόθο και θλίψη ερωτισμού μιας γυναίκας, όλων των εμπειριών που έχουν σχέση με την αγάπη στη ζωή μιας γυναίκας- από μια συγγραφέα που γνωρίζει τέλεια την ανθρώπινη ψυχολογία και είναι επίσης από τις πιο τολμηρές της εποχής μας.(Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας 2007).
4.«Το χρυσό παραπέτασμα, η γέννηση του ολοκληρωτικού καπιταλισμού» του Πέτρου Παπακωνσταντίνου από τις εκδόσεις Λιβάνη (www.livanis.gr)
Η πτώση του τείχους του Βερολίνου και ο πρώτος πόλεμος του πατρός Μπους εναντίον του Ιράκ διαμόρφωσαν τον κόσμο της δεκαετίας του ’90: Τον κόσμο της μίας υπερδύναμης, της μίας αγοράς και της μίας πολιτικής θρησκείας, του νεοφιλελευθερισμού.
Σήμερα, βιώνουμε την αποδόμηση αυτού του κόσμου. Ο θρόνος του δολαρίου τρίζει, το πετρέλαιο απογειώνεται και η παγκόσμια ύφεση εξελίσσεται σε ενδημική απειλή. Ο δεύτερος πόλεμος του υιού Μπους στο Ιράκ, αντί να θωρακίσει την αμερικανική παντοκρατορία, επιτάχυνε τη διάβρωσή της. Η χίμαιρα της «παγκοσμιοποίησης» δίνει τη θέση της στα καινούρια τείχη, στη Βαγδάτη, στη Ραμάλα και στο Ρίο Γκράντε.
Ο Πέτρος Παπακωνσταντίνου προσεγγίζει τον ύστερο καπιταλισμό από τρεις συγκλίνουσες διαδρομές, στην Ιστορία, την πολιτική οικονομία και τις διεθνείς σχέσεις. Υποστηρίζει ότι η λανθάνουσα κρίση μεταμορφώνει το σύστημα σε ένα είδος ολοκληρωτικού καπιταλισμού. Δημιουργεί, όμως, και τη δυνατότητα μιας δημοκρατικής ανατροπής, που μπορεί να αναχαιτίσει τις απειλές για την ελευθερία, την παγκόσμια ειρήνη, τη βιόσφαιρα του πλανήτη και τον πολιτισμό του κοινωνικού ανθρώπου. «Αντικείμενο του βιβλίου που έχει στα χέρια του ο αναγνώστης είναι τα νέα, ειδοποιά χαρακτηριστικά του ύστερου καπιταλισμού που συνθέτουν την ολιγαρχική-νεοαπολυταρχική μετάλλαξή του. (...)
H δυσκολία του καπιταλισμού να υπερβεί τα συμπτώματα παρακμής, και όχι τα νέα, τεχνολογικά ελιξίρια που διαρκώς εφευρίσκει, τον υποχρεώνει να στρέφεται ολοένα και περισσότερο προς την πολιτική και στρατιωτική βία, κάτι που χαρακτήριζε τον νηπιακό καπιταλισμό της “πρωταρχικής συσσώρευσης”, όταν απελευθερωνόταν από τα δεσμά της φεουδαρχίας. Ο γεροντικός καπιταλισμός ξεμωραίνεται χωρίς τη χάρη της παιδικής ηλικίας του, χωρίς την επαγγελία μιας πιο ελεύθερης και πλούσιας ζωής που θα αποζημιώσει, για τις αναπόφευκτες ωδίνες του τοκετού, τους σκαπανείς ενός καινούριου μέλλοντος. Το κοινωνικό σύστημα που ορθώθηκε πάνω από τις Βαστίλλες των Σκοτεινών Χρόνων με την τρίχρωμη σημαία της Ελευθερίας-Ισότητας-Αδελφότητας δεν φαίνεται να μπορεί να επιβιώσει στο ορατό μέλλον παρά μόνο κάτω από τη μαύρη σημαία της πειρατείας και της επιβολής».
Ο Πέτρος Παπακωνσταντίνου είναι διδάκτωρ Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και δημοσιογράφος. Εργάζεται στην Καθημερινή ως συντάκτης διεθνών θεμάτων και αρθρογραφεί στην εβδομαδιαία εφημερίδα Πριν και στο επιστημονικό περιοδικό Ουτοπία. Έχει πραγματοποιήσει δεκάδες δημοσιογραφικές αποστολές στο εξωτερικό, κατά κύριο λόγο στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Μεταξύ άλλων, έχει πάρει συνεντεύξεις από τους: Άγκελα Μέρκελ, Νικολά Σαρκοζί, Φελίπε Γκονσάλες, Χοσέ-Μαρία Αθνάρ, Τζέρι Άνταμς, Γιάσερ Αραφάτ, Ισμαήλ Χανίγια, Σιμόν Πέρες, Μπάσαρ αλ Άσαντ, Σαουκάτ Αζίζ, Μισέλ Μπατσελέτ, Ιζαμπέλ Αλιέντε, Ράμσεϊ Κλαρκ, Βάτσλαβ Κλάους, Ίλια Πριγκοζίν και Νόαμ Τσόμσκι.
Επιστημονικές εργασίες του, στο πεδίο της Θεωρητικής Φυσικής, έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά Physical Review Letters, Physical Review, Journal of Physics, Physica και Theoretical Chemistry. Προηγούμενα βιβλία του: Η Aμερικανική Τζιχάντ (2003) και Η Εποχή του Φόβου (2005).
5.«Χένσελ και Γκρέτελ» της Κάρμεν Ρουγγέρη σε εικονογράφηση της Χριστίνας Κουλουμπή από τις εκδόσεις Λιβάνη (www.livanis.gr)
Τα πολύ παλιά χρόνια, τότε που υπήρχαν ακόμα στον κόσμο μάγισσες κακές και νεράιδες καλές, ζούσαν, βαθιά μέσα στο δάσος σ’ ένα απομονωμένο φτωχικό σπιτάκι, φτιαγμένο από ξύλο, άχυρα, καλάμια και σκούπες, ο μικρός Χένσελ και η μικρή Γκρέτελ. Μια μέρα τα δύο αδέλφια πήραν τα καλαθάκια τους και πήγαν στο δάσος να μαζέψουν αγριοφράουλες. Όταν πια τα γέμισαν και πήραν το δρόμο της επιστροφής άκουσαν το πολύ γλυκό τραγούδι του ξακουστού νάνου του δάσους και τότε κατάλαβαν ότι η νύχτα είχε πέσει και το φεγγάρι φώτιζε τον ουρανό.
Εκεί που ο φόβος κόντεψε να τους κυριεύσει η καλή νεράιδα του δάσους μεσολάβησε και η νεράιδα της νύχτας έφερε τον ύπνο στα ματάκια τους. Το πρωί που ξύπνησαν αμέσως σκέφτηκαν την ανησυχία των γονιών τους και παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής βρέθηκε μπροστά τους το γλυκόσπιτο με την κακή μάγισσα που φυλάκισε τα παιδιά έως ότου παχύνουν αρκετά για να τα φάει. Τα παιδιά όμως κατάφεραν να το σκάσουν και να γυρίσουν στο σπίτι τους και να ξαναγίνουν όλοι ευτυχισμένοι.
Η Κάρμεν Ρουγγέρη σπούδασε τραγούδι στο Ελληνικό Ωδείο και θέατρο στη Δραματική Σχολή Θεάτρου Τέχνης και Πειραϊκού Συνδέσμου, απ’ όπου αποφοίτησε με άριστα. Έκανε ειδικές σπουδές όπερας στο Πανεπιστήμιο της Περούτζια. Ως ηθοποιός έχει συμμετάσχει σε παραστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Εθνικού Θεάτρου, του Ελεύθερου Θεάτρου, καθώς επίσης και σε πολλές τηλεοπτικές σειρές. Το 1985 ιδρύει τη θεατρική ομάδα «Ρακοσυλλέκτες», όπου σκηνοθετεί γράφοντας η ίδια τα έργα που παρουσιάζει, με παιδιά όλων των ηλικιών. Δημιουργός των Παιδικών Σκηνών του Εθνικού Θεάτρου, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Ελληνικής Θεαμάτων. Από τις εκδόσεις μας κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία της, με εικονογράφηση της Χριστίνας Κουλουμπή: Έρχεσαι Μαζί μου;, Αντζελίνα η Σταχτοπούτα, Η Λίμνη των Κύκνων και Ηρακλής – Ο Ιδρυτής των Ολυμπιακών Αγώνων.
Η Χριστίνα Κουλουμπή γεννήθηκε στην Αθήνα. Τελειώνοντας το Λύκειο, με καθηγήτρια στα καλλιτεχνικά τη Ρένα Αννούση Ηλία, ξεκινάει τη φοίτησή της στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών με καθηγητή τον Γ. Κοντό. Είναι αριστούχος απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Σπουδάζει χορό, πιάνο και τραγούδι. Είναι ιδρυτικό μέλος της θεατρικής ομάδας «Ρακοσυλλέκτες» της Κάρμεν Ρουγγέρη. Ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος έχει συνεργαστεί με πολλούς αθηναϊκούς θιάσους και περιφερειακά θέατρα. Ως ηθοποιός δουλεύει στο θέατρο και την τηλεόραση. Εδώ και αρκετά χρόνια ασχολείται με την εικονογράφηση βιβλίων.
|